Aku si Merak

My photo
Insan biasa yang punya hati dan perasaan. Mengolah bait-bait kata menjadi pendorong diri dan tauladan untuk semua. Hidup penuh pancaroba tetapi hendaklah mencari sinar di sebalik musibah itu. Melangkah lebih utuh dan berani untuk hadapi masa depan yang pastinya sukar untuk diramalkan. Hiduplah dengan bertujuan dan bermurah hati dalam membimbing ke arah kecemerlangan.

Saturday, February 19, 2011

Spaghetti Bolognese

Kwn2 aku mmg tau yg aku ni suka masak.

Masakan yg aku biasa masak, kebanyakan masakan kampung. But lately, aku suka cuba masakan western. Surprisingly, masakan western senang nk buat n cpat. Hehehe.

So posting kali ni, aku nk share masakan aku. Spaghetti Bolognese.

Bahan-bahan:

1. Ayam kisar (aku selalu gna Ramly)
2. Cendawan tiram
3. Prego (perisa cendawan segar)
4. Tomato
5. Bwg merah besar
6. Bwg putih
7. Serbuk lada hitam
8. Garam
9. Sos cili
10. Serbuk pati ayam

Cara masak:
1. Tumis bwg merah besar dulu. Kemudian bila dh layu, masukkan bwg putih (nak elakkan bwg putih hangus)
2. Masukkan ayam kisar. Tumis sehingga ayam goreng garing sedikit.
3. Masukkan cendawan. Tumis sebentar dan masukkan prego.
4. Masukkan tomato, sos cili dan serbuk pati ayam.
5. Jika pekat sgt, masukkan sedikit air.
6. Biarkan shimmer sebentar and siap!

Nak masak spaghetti senang je. Jerangkn air, biar menggelegak. Kemudian masukkan sedikit garam dan minyak. Masukkan spaghetti. Biarkan dalam 10-15 mins. Spaghetti dh siap!

Ok...dh boleh makan...yum!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...