Aku si Merak

My photo
Insan biasa yang punya hati dan perasaan. Mengolah bait-bait kata menjadi pendorong diri dan tauladan untuk semua. Hidup penuh pancaroba tetapi hendaklah mencari sinar di sebalik musibah itu. Melangkah lebih utuh dan berani untuk hadapi masa depan yang pastinya sukar untuk diramalkan. Hiduplah dengan bertujuan dan bermurah hati dalam membimbing ke arah kecemerlangan.

Friday, March 18, 2011

Immunity

Posting ni Merak nk luahkan pendapat Merak pasal IMMUNITY. Adakah pihak berkuasa memiliki IMMUNITY di atas regulations yg dikenakan kepada org kebanyakan?

Contohnya, org ramai dikehendaki memakai tali pinggang keledar ketika memandu di jalan raya. Tapi mengapa sesetengah pihak berkuasa tidak memakainya? Ada yg kata senang nak kuar kereta dan kejar penjahat. Katanya.

Lagi satu, setiap pagi Merak diingatkan di corong-corong radio agar jangan bersms ketika memandu. Tak kiralah dalam kereta atau menaiki motorsikal. Tapi semalam, Merak terkejut. Ada pihak berkuasa sedang menunggang motorsikal sambil bersms. Hurmmm... Mcmane tu eh? Merak heran la.

Sepatutnya, semua regulations yg diaktakan seharusnya merangkumi pihak berkuasa tanpa pengecualian. Tapi Merak rasa ada pengecualian yg sedang berlaku di negara kita.

Merak ada belajar pasal perbezaan antara Shariah Laws dan Human-made Laws. Salah satu perbezaannya ialah Allah mengenakan Shariah Laws kepada manusia tanpa ada elemen kepentingan untuk diriNya malah untuk kebaikan manusia sejagat. Namun Human-made Laws bersifat kepentingan diri di mana ia diaktakan untuk menjaga kepentingan peribadi ataupun sekelompok manusia.

Renung-renungkanlah eh... =)

(^_^)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...